Semboyan Keamanan...Untuk Mereka...

Gendang semakin kuat bertalu.
guruh dilangit masih berdentum.
hujan belum tentu boleh berhenti
fenomena semakin ligat

Aku dengar akan gegaran yang semakin kuat
yang di dalam gua pun terasa
Di dalam istana masih sunyi
peti besi semakin berisi.

Semboyan keamanan berbunyi lagi...
kini bunyinya makin nyaring
dilaungkan oleh pemimpin negara
melaung didalam kereta mewah
sambil memijak nasi-nasi mentah...

Aku berada dibarisan kelima
barisan tengah yang panjang
menunggu giliran pemberian kerajaan
pemberian sebuah kemanan...

Kasihan mereka...
aku golongan marhaen juga terasa
apatah lagi golongan miskin hina
tangisan minta belas tidak henti-henti
aku tidak mampu menghulur tangan
kerana aku sendiri tidak cukup rasa...

Apalah dosa
Apalah bala
Hanya kerana mereka
Kita dihimpit sengsara...





Comments

Popular posts from this blog

terima kasih atas pemberian itu...

Mabuk Tak Hensem,Tapi Bijak...by embush...

Pocket Inspired: Tentu nak wangi