SALAHKAH AKU??!!!!

Isu negara masih belum berhenti~
dari sehari ke sehari ia semakin lebat
dari satu bab ke satu bab
jalan penyelesaian semua buntu

Eh!tolonglah apa masalahnya
atau aku yang jadi punca
bukan salah kamu yang merangka
itu ini semua tidak kena

Sudah 56 tahun
semua bangsa sudah sama
tapi kamu yang beria-ia
semua salah aku rakyat biasa

Aku bukan bangkang
aku mahu hak aku
tapi kamu boleh aku tidak boleh???

Apa itu kamu kata bantu aku??
itu kamu kata senangkan aku?
itu kamu kata hak aku?

Tak suka jangan buat tapi kamu juga yang buat...
tak suka jangan telan tapi kamu juga yang telan...
hanya kerana sebab aku mempertikai?
kerana aku hanya mampu yang sederhana
tapi kamu mewah kaya raya.

Macam-macam kamu buat
tapi salah aku juga kamu nampak
apa sahaja kesenangan aku semua tak kena dimata kamu
semua benda kamu nak rampas

Bukan aku tidak tanya
tapi kamu suruh aku tengok di luar
apa yang ada diluar?
jawapan kamu KEAMANAN!!!

bukan kamu kata disini Aman?
kamu jawab Aman disini sebab ikut diluar

aku terdiam/....
aku terkelu....
terbisu seketika....

Habis mana pergi keamanan sebenar kita?
kamu berpaling
tangan dalam kocek
kamu berlalu pergi
dengan gaya kot berkaca mata hitam
meluru ke arah kereta mewah
pemandu sudah menunggu bersama...

sebelum pergi sempat kamu berkata
" berterima kasihlah kepada AKU sebab kamu masih boleh makan"

Aku mampu tersenyum
hari mahu hujan
nasib bawa payung
aku berjalan kaki pulang....

Malam ini ada Berita di televisyen
aku hanya perhatikan celoteh kamu
selesai itu aku harus tidur awal...
esok harus bangun awal mengerah keringat>>>......




Comments

Popular posts from this blog

terima kasih atas pemberian itu...

KISAH SEMALAM (1)

Pocket Inspired: Tentu nak wangi