Posts

Showing posts from November, 2013

TOTAL

Image
Langkah masih boleh dikira
tidak laju mana...
sebab itu kau masih ketinggalan
maka perlu berubah...
Ya!! berubah secara TOTAL...
ke hadapan!!..kehadapan lagi
ya! jalan terus...cepat lagi!!
sehingga kau dah boleh berlari....!!!



-monolog dalam bilik mengaji-


itukan MELAYU...

Belum cukup mengusai kosakata
untuk memberi kefahaman
tentang apa yang mahu diluah
sudah ada yang mencela,
ada sahaja yang tidak kena
itu kan bangsaku....
petah lagi mahu bertutur molek berbahasa asing
cepat-cepat dibidas dengan sindiran
mahu sahaja ayat disusun semuanya tergendala.
Tahu yang dihadapan ini orang hebat-hebat
lancar berbahasa kerana darjat pendidikan kamu
tidak sesekali kamu memberi peluang
mereka yang berkobar dengan lancar mahu belajar berjalan
tidak sesekali kamu beri semangat
lalu kamu tolaknya jatuh
sejak dari itu kami takut berubah
kerana malu kehadapan
akhirnya mati menyimpan sejarah melayu lama
warisan menjadi warisan hapus dalam zaman
itukan MELAYU....

JOM JERIT!!!!

8.20 minit pagi
sampai dipejabat macam biasa rutin minum di kedai kopi
letak barang masuk kereta
terus meluncur ke destinasi
bedal nasik lemak satu pinggan bersama air milo tarik kawwww~

cerita tidak putus-putus pasal keje yang membuatkan
aku hilang mood kerja..
cerita yang sama..
entah bila nak berakhir..

selesai sarapan
balik ofis
to do listing
ada banyak benda nak kene setel
wat lek wat peace
buat slow2  jgn tensen2..

serius tak boleh!! mood kacau bilau
nak mengadap ISO
keje free2 bertimbun
yang esok aku lom pasti naik gaji petah lagi bonus,
stay la ngan status kontrak sampai ko mati...
hitung hutang sana sini...
tahan telinga silap kene maki...
atlast jd sikit positif
masih duduk dibumi aman ini...

Arghhh!!! kenapa ini?
nasib ada benda alah ni
leh tulis2
lepas geram...
sengaja cara pasal....
dah lepas?
leh sambung blk keje
pe dehal
hari ni khamis esok jumaat lusa cuti
yeahhh!!!!

~minta mahu tenang
hanya atas sejadah
mengadu padaNYA
dalam bilik mengaji
berduka~




AKU TIDAK PERNAH LUPA....

Image
Mata kebil-kebil
sedang tangan taip laju carian maklumat
kerja makin bertimbun
mata ini tidak pernah tipu..
kerna itu mata terlalu menumpu
hingga aku terlepas...

Hari ini hari apa?

Aku menepuk dahi
bukan terlupa
hanya terleka
hari penting
buat manusia yang ISTIMEWA...

Aku segera betulkan keadaan
biasalah!! sering sahaja aku buat silap
bukan lupa tetapi ada yang tergendala
aku sorotkan dahulu..

Aku tahu dikala ini dia...
muram,...
sedih,....
sendiri,...
terasa terpinggir...

aku tersenyum dari jauh...

Masih dia tidak dapat baca lagat egoku
sebelum baik...
kasi gaduh dulu!
kasi sakit dulu !
kasi pedih dulu !
kemudian pujuk...
pujuk...
dan pujuk...
agar kita saling menghargai...

Akhirnya aku nyatakan
sebenarnya....

Aku tidak pernah lupa
waktu penting kau lahir ke dunia
sengaja kau mahu aku jadi
manusia yang terawal
mengucap kata manis...

Tapi aku bukan begitu
kerana aku ada cara sendiri
buat kau tersenyum lagi
mengingati setiap detik - detik....

kau mencubit
kau menggigit
hingga berbe…

@#$%&^*()

Meeting lagi!
hari sehari produktiviti diri semakin menurun
kerja umpama hilang hatinya
sukar untuk bergerak...

apa boleh buat
kuli!!
jalan je r jatuh bangun sendiri!
jom sambung kerja
walau mata berat
selesai melantak masa sembahyang jumaat tadi~...

CERITA KEDAI MAMAK SALAM...

Mata tidak henti melihat
perhati setiap gerak geri
siapa yang lalu mahu sahaja dipandang
pandangan itu kosong...

Telinga mendengar butir-butir
yang keluar dari mulut mereka,
yang tidak henti-henti
meluah..

Aku kasihan
kehidupan yang tidak serupa dengan mereka yang lebih ke atas,
tidak mampu berkata depan-depan
cuma sembang kosong di kedai kopi
ditemani segelas teh tarik, dua biji Karipap
rokok disedut dan dihembus
pada setiap kata-kata yang terluah...

Hidup sebagai kuli tidak pernah puas
kadangkala rasa terancam
dengan kedudukan yang belum pasti
menghitung setiap saat dan minit
semuanya berlaku pantas
sedang dia ditakok lama,
aku juga dihasut kebuntuan...

Bukan mudah untuk menjadi pendengar setia
Teh tarik manis dihirup perlahan
bagi merasai aroma kemanisannya,
salah hirup hilang enaknya,
cara mesti kena dengan gaya,

Berkemeja kemas bertali leher
belum tentu kau banyak duit,
telefon bimbit sebesar Almari
tidak lekang dari tangan
belum tentu kau ada projek besar-besar..
sedang engkau k…

INSAN BERNAMA MUHMMAD NAUFAL ELRAFIF..

Image
Secara rasmi Muhammad Naufal Elrafif dah masuk 1 bulan lebih, Tiada apa yang lebih membahagiakan mama dan papanya selain melihat anaknya membesar dengan sihat. Beratnye dah naik 4.4 kg. Ucapan Alhamdulillah atas kebahagiaan ini. So papa nk buat ckit Entry tentang Naufal ni yer!!

INSAN BERNAMA MUHAMMAD NAUFAL ELRAFIF

Kekadang hati resah
menunggu masa-masa yang bakal indah saat kau lahir ke dunia
saat papa berada bersama mama
mendengar rintih jerih perih mama
saat Naufal masih selesa dalam kantung mama
selama hampir 9 bulan lamanya.

Papa mahu lihat siapa Naufal
Bagaimana Naufal?
rupamu?
gayamu?
wajahmu?
semua itu bermain diminda
Adakah macam papa atau mama?

Saat naufal sudah bersedia melihat dunia
saat itu bukan mudah bagi mama
papa jadi kekuatan mama
saat itu hati papa yang tahu
berhadapan dua nyawa
yang papa tidak pasti bagaimana selepasnya?
umpama isteri nelayan yang menunggu suami yang pulang dalam ombak badai
ntah hidup ntah mati...

Mulut papa tidak henti berdoa
mama pegang erat tan…

YANG TERTINGGAL

Dunia yang ku rindukan
tertinggal perlahan-lahan...
dalam-dalam...
pekat kaburnya.

Saat kaki melangkah jauh
ke depan,
tidak lagi mengerling ke belakang
rela tidak rela...ku tuju jua.

Duniaku bukan dunia biasa,
yang hanya boleh dirasa oleh pancaindera
bernafas dengan nafas biasa,

pandangan ku bukan pandangan
yang biasa,
terjah setiap makna bahasa
yang bisa menusuk jiwa nurani
hanya pada manusia sederhana.

Tiada mengadu domba
dunia yang terbina
kerana aku yang memilihnya
tiada minta kasih
hanya bisa menumpang pada yang mengasihi.

Hati ini kadangkala lara
diusik oleh panaroma
yang cuba menggetar jiwa,
lalu panah itu menusuk lagi,
terasa hingga ke tulang temulang.

Aku terpimpin oleh jasa nenek moyang
yang biasa mengekalkan kesempurnaan
santun dalam peribadi
Hati tidak pernah mati?

Aku sedar aku tidak sekuat mana,
namun kekuatan itu tetap ada,
kerna itu aku berdiri atas kaki sendiri,
tidak diajar menagih simpat.

Dunia aku tertinggal perlahan -lahan...
dalam-dalam...
pekat kaburnya...

Sehingga a…