KAMU ITU ORANG SEMBAHYANG!!!

sembahyang itu wajib
wajib kepada seluruh umat islam
perintah daripada Allah
berkurun berabad ia tidak pernah berubah

aku juga tidak terlepas
dari mengerjakannya
bukan untuk bermegah
bukan untuk menunjuk
kerana semua itu wajib

siapa kata orang sembayang itu warak?
siapa kata orang sembahyang itu alim?
siapa kata mereka bijak?
siapa kata mereka ahli syurga?

aku juga kadangkala terlanjur
aku juga kadangkala merepek
aku juga kadangkala terpesong
aku juga kadangkala tersesat

namun aku percaya sembahyang itulah solat
solat itu datangnya dari perintah suci Allah
solat yang membawa kepada kesempurnaan manusia
yang membawa kepada janji syurga Allah

namun siapa kita sebagai manusia yang solat 5 waktu
mahu menegur dan memalukan orang yang tidak solat dikhalayak ramai
konon dia warak, solatnya sempurna,
tiada cacat celanya,

aku masih terlihat kebiadaban itu kepada manusia yang sembahyang,
aku menyesali tindakan itu kerana aku juga wajib bersolat
bukan aku sahaja tapi semua manusia ...!!!


eh! kamu!! maafkan AKU,
baru tadi aku tersedar bahawa kamu juga belum sempurna,
berpakaian tutup berserban dan berjubah semuanya belum tentu kamu itu ahli syurga,
kerana ahli syurga itu bukan kepada manusia yang tahu melihat kekurangan orang lain
tetapi manusia yang menjaga anggota dan pancainderanya,
serta baik tutur katanya, tahu hormat siapa dihadapannya,

itukan tanggungjawab
tanggungjawab menjaga diri,
jangan pandang manusia itu keji
namun pandanglah manusia itu ciptaan Allah yang penuh perasaan,
mahu dibelai dan dididik,

kamu orang sembahyang!!!
didiklah mereka itu dengan hikmah kamu!!
agama kamu!!
solat kamu!!!

ingat!!! dengan penuh hikmah
jangan lah datangkan aib kamu
sedangkan kamu bersolat
jangan lah bermegah dengan solat kamu sedangkan Allah merahsiakan ganjaran,

ingat tu ya!!!
jaga solat tidak bermakna kamu tidak menjaga tingkahlaku tutur kata,
kasihan mereka, kadangkala niat baik itu ada
tapi kerana teguran salah daripada kamu orang solat
terus hilang semangat mereka itu melakukan kebaikan...

ingat ya!!!
tidak kisah apa perkataanya samada sembahyang atau solat
IANYA WAJIB!!





Comments

Popular posts from this blog

terima kasih atas pemberian itu...

KISAH SEMALAM (1)

Pocket Inspired: Tentu nak wangi